شکرگزاری_سلامت روح و جسم

| زکات علم نشر آن است

شکرگزاری شکرگزاری
قرآن آنلاین
آموزش اقسام نمازها
ادعیه و زیارت نامه ها
آشپزی به سبک شکرگزاری
 تازه های فرهنگ و معارف



 تازه های پزشکی


  •    بررسی 3 نوع شایع درد در ناحیه شکم
  •    برای تقویت قدرت بینایی خود، این نکات را هرگز فراموش نکنید!
  •    ارتباط عجیب ما بین کم‌خونی و ابتلا به آلزایمر
  •    توصیه‌های عصرانه‌ای مهم برای روزهای گرم و سرد سال

 تازه های روان شناسی



 تازه های دندان پزشکی



  آمار

مطالب درج شده تا به این لحظه: عنوان
جدیدترین به روز رسانی:

 پراکندگی جغرافیایی

Free counters!
نرم
سامانه

شکرگزاری

از سیر تا پیاز هرآنچه در مورد روغن پالم موجود در لبنیات باید بدانید


 نویسنده: میلاد عابدینی   انتشار: سه شنبه 21 مرداد 1393، 12:45

اخبار حوزه سلامت| پزشکی| تغذیه|


روغن-درخت-پالم-عکس-درباره-شیر-کارخانه-لبنیات
    درخت پالم
زمانی که برای خرید لبنیات به سوپرمارکت‌ می‌روید، کدام محصول را انتخاب می‌کنید؟ کم‌چرب یا پرچرب؟ همواره متخصصان تغذیه مصرف انواع کم‌چرب و حتی بدون چربی را توصیه می‌کنند، اما کم نیستند افرادی که طعم لبنیات کم‌چرب را نپسندیده و سراغ خوشمزه‌های پرچرب، اما پرخطر می‌روند؛ هرچند که این روزها اوضاع حسابی فرق کرده و سبد خرید روزانه مردم از این محصولات خالی است.

مقصر ماجرا هم چیزی نیست جز روغن پالم؛ روغنی اشباع شده حاوی اسیدهای چرب که سلامت قلب و عروق را تهدید می‌کند و به گفته وزیر بهداشت در شیر و ماست پرچرب تولید شده در تعدادی از کارخانه‌ ها وجود دارد. ​حاشیه‌های "پالم" کماکان ادامه دارد و مردم نمی‌دانند چه برندی مصرف کنند که کمترین ضرر را داشته باشد، اما در این بین بدون شک کم‌چرب‌ها بهترین‌ها هستند.

نیاز بدن به کلسیم در مقایسه با دیگر مواد معدنی در همه گروه‌های سنی بیشتر است. به‌عنوان نمونه نیاز بدن انسان به آهن در حالت عادی روزانه حدود 12 تا 15 میلی‌گرم است، اما این میزان برای کلسیم بایستی حدود یک گرم (1000 میلی‌گرم) باشد. این در حالی است که به گفته دکتر تیرنگ نیستانی، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در صنایع غذایی کشورمان به جز لبنیات، تقریبا ماده غذایی دیگری نداریم که به اندازه شیر، کلسیم داشته باشد. در حقیقت هر یک لیوان شیر یا 250 میلی‌لیتر شیر میزانی در حدود 300 میلی‌گرم کلسیم دارد و چنانچه در روز دو لیوان یعنی حدود 500 سی‌سی شیر یا ماست مصرف کنیم، تقریبا 50 درصد نیاز روزانه به کلسیم تامین خواهد شد. گفتنی است شیر یک نوشیدنی بسیار مغذی است و علاوه بر کلسیم حاوی پروتئین و‌ ویتامین‌ های گروه B به ویژه ویتامین 2 B نیز هست.

راز لبنیات کم‌چرب

خیلی‌ها فکر می‌کنند انتخاب لبنیات پرچرب موجب اضافه وزن می‌شود و به همین علت هم تنها افراد چاق بایستی انواع کم چرب را انتخاب کنند و لاغرها با خیال راحت می‌توانند سراغ لبنیات با 2.5 درصد چربی و حتی بالاتر بروند. بهتر است بدانید یک لیوان شیر 2.5 درصد چربی حدود 200 کیلوکالری انرژی دارد و اگر شخصی 2 لیوان شیر در روز می‌خورد، یعنی 400 کالری تنها از شیر دریافت می‌کند. بنابراین در صورتی که این مقدار کالری دریافتی بیش از کالری مورد نیاز روزانه انسان و درواقع مازاد باشد، می‌تواند در کوتاه مدت سبب اضافه وزن و چاقی گردد.

به گزارش شکرگزاری البته این همه ماجرا نیست، چراکه دکتر نیستانی در گفت‌و‌گوی خود با جام‌جم می‌گوید:
کلسیم در فاز آبی لبنیات وجود دارد و نه در فاز چربی و هر چه چربی لبنیات افزایش یابد، علاوه بر این‌ که میزان کالری محصول بالاتر می‌رود، مقدار کلسیم موجود در آن نیز کمتر می‌شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می افزاید:
کلسیم و پروتئین شیر با حرارت دیدن تغییر پیدا نمی‌کند، اما شکل مولکول پروتئین تغییر کرده و عملیات هضم را سخت‌ تر می‌کند. بنابراین اگر در هضم شیر مشکل دارید، نباید پیش از مصرف آن را گرم کنید. همچنین برخلاف تصور بسیاری از افراد، استفاده از شیر یا خامه در غذاها کار اشتباهی نیست، زیرا با افزایش چگالی مواد مغذی سبب غنی شدن ماده غذایی از نظر کلسیم و پروتئین می‌شود و می‌تواند تا حدی نیاز روزانه افراد، به خصوص اطفال بدغذا و سالمندان بیمار را به کلسیم تامین کند.


غنی شده با ویتامین ‌D

اگر نگاهی به قفسه لبنیات موجود در فروشگاه‌ها بیندازید با محصولاتی روبه‌رو خواهید شد که عبارت "غنی شده با ویتامین ‌D " را یدک می‌کشند. حالا این خوب است یا بد؟ درواقع حالا که می‌خواهیم انواع کم‌چرب را انتخاب کنیم چه بهتر که انتخاب سالم‌تری داشته باشیم.

به گفته آقای دکتر نیستانی، مصرف لبنیاتی که با ویتامین D غنی می‌شود، جذب کلسیم را افزایش می‌دهد و این بدان معنی است که یک قدم به تامین کلسیم مورد نیاز روزانه‌تان نزدیک‌ تر می‌ شوید. البته چنانچه میزان کلسیم دریافتی شما در طول روز کافی است، نیازی به مصرف این محصولات لبنی غنی شده ندارید، اما در صورت کمبود کلسیم، مصرف لبنیات غنی شده با ویتامین D به ویژه برای بانوان یکی از بهترین گزینه‌هاست.

کم‌چرب بدون افزودنی

برخی از افراد طعم شیر به خصوص انواع کم‌چرب را اصلا دوست ندارند و به همین علت هم آن را با موز، شکلات، پودر کاکائوو... مخلوط می‌کنند. حتی خیلی‌ها هنگام نوشیدن چای به آن شیر اضافه می‌کنند و بر این باورند با این کار، کلسیم بیشتری به بدنشان می‌رسد.

فراموش نکنید افزودن چنین ترکیب‌هایی جذب کلسیم را کاهش می‌دهند و در واقع مناسب کودکانی است که ماست نمی‌خورند و تنها زیر بار خوردن شیر طعم‌دار می‌روند.


پاستوریزه یا استریلیزه؟

شاید این پرسش برای شما هم پیش آمده باشد که مصرف شیرهای استریلیزه یا همان مدت‌‌ دار بهتر است یا شیرهای پاستوریزه‌ای که تنها چند روز در یخچال قابل نگهداری است؟

اگر فکر می‌کنید شیرهای استریلیزه سالم‌‌تر هستند، سخت در اشتباه هستید. به گزارش شکرگزاری به گفته دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در روش پاستوریزاسیون، میکروب‌‌های بیماری‌زای شیر از بین می‌‌روند، اما میکروب‌‌های عامل فساد باقی می‌‌مانند.

بنابراین، مدت زمان ماندگاری این شیرها در یخچال 3 الی 5 روز است و پس از این مدت میکروب‌های عامل فساد حتی در دمای یخچال فعال شده و شیر خراب می‌شود، اما در روش استریلیزاسیون تمامی میکروب‌‌ های بیماری‌ زا و عامل فساد موجود در شیر (به علت این‌ که شیر حرارت زیادی می‌بیند) از بین می‌روند.
یادآوری: آشنایی با معایب و مزایای غذاهای کنسروی و نگهدارنده های غذایی

لذا این نوع شیرها حتی در خارج از یخچال تا 6 ماه قابلیت نگهداری دارد. البته به محض باز کردن بسته‌‌ بندی این شیرها و ورود هوا داخل شیر، شرایط آن ها درست شبیه شیرهای پاستوریزه می‌شود و مدت محدودی می‌‌توان آن ها را در یخچال نگهداری کرد. همچنین شیرهای مدت‌‌ دار به علت شدت حرارت بالا در مقایسه با شیرهای پاستوریزه مواد مغذی بیشتری را از دست می‌‌ دهند. از این رو چنانچه می‌خواهید شیر را به صورت روزانه یا ظرف مدت دو تا سه روز مصرف کنید توصیه می‌شود از شیرهای پاستوریزه استفاده نمایید.

شیر و کره بهتر از خامه و پنیر

اما برسیم سر مهمترین و پرتکرارترین روغن این روزهای دنیای جراید و خبرگزاری ها یعنی روغن پالم، پیشنهاد می کنیم با شکرگزاری همراه بوده و اهمیت بیشتری برای این بخش از مقاله قائل شوید. روغن پالم یا نخل نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌شود و در دسته روغن‌ های اشباع‌ شده قرار می‌گیرد. این روغن‌ها حاوی تری‌گلیسیریدهایی است که اسیدهای چرب اشباع شده دارد و برای قلب و عروق خطرناکند و علاوه بر افزایش کلسترول بد خون، سبب گرفتگی عروق قلب می‌شود و سلامت مصرف‌کنندگان را تهدید می‌کند.
یادآوری: 7 روش برای کاهش تری گلیسیرید بالای خون
البته این‌که چگونه این روغن وارد صنعت لبنیات شده و متخلفان چه کسانی هستند، قرار است بزودی مشخص بشود، اما دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید:
احتمال وجود پالم در شیر و کره نسبت به خامه و پنیر و ماست بسیار کمتر است.

انتخاب کم‌چرب‌ها مقطعی نباشد

بعید به نظر نمی‌رسد که با معرفی کارخانه‌های متخلف، بسیاری از خانواده‌ها به مرور زمان سراغ محصولات لبنی پرچربی که در لیست سیاه نیست، بروند، اما به گفته دکتر محمدحسین عزیزی، متخصص صنایع غذایی و استاد دانشگاه تربیت مدرس، شیر طبیعی حدود 2.5 الی 3 ‌درصد چربی دارد و وقتی با ماست‌ های پرچربی روبه‌رو می‌شویم که تا ۱۲درصد چربی دارند معلوم است که آن 9 درصد چربی مازاد را از طریق روغن‌های گیاهی مثل "پالم" یا در خوشبینانه‌ترین حالت مخلوطی از پالم و خامه تامین می‌کنند.
یادآوری: چربی ماست های پر چرب از کجا تامین می شود؟!
بنابراین انتخاب لبنیات کم‌چرب نباید مقطعی شود، بلکه به این بهانه می‌توان محصولات کم‌چرب را جایگزین همیشگی شیر و ماست با چربی بالای 2.5 درصد کرد.

حذف لبنیات، ممنوع

طی چند روزی که خبر وجود پالم در برخی از محصولات لبنی پرچرب منتشر شد شاهد کاهش مصرف لبنیات حداقل بین اطرافیان‌مان بودیم، اما یادمان باشد سرانه مصرف لبنیات در کشور ما بسیار پایین است و بی‌اعتمادی‌ هایی از این دست نباید منجر به بدبینی مطلق خانواده‌ ها گردد. بنابراین خیالتان از بابت سلامت لبنیات کم‌چرب راحت باشد! نمی‌خواهید که کودکتان را از رشد محروم کنید یا این‌که در آینده دچار کمبود کلسیم، پوکی استخوان و مشکلات ناشی از آن شوید.

----------
برگرفته از مقاله ی خانم پریسا اصولی ‌در جام‌جم






نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نرم
سامانه
  جدیدترین مطالب
 همیاری
تنها با یک کلیک شکرگزاری را در گوگل محبوب نمایید


  گشایش
هم اکنون چند صلوات را برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) می فرستید؟










  اشتراک مطالب
جهت دریافت روزانه مطالب آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نمایید

Delivered by FeedBurner




ویزیت رایگان_درمان رایگان بیماری ها
  دوستان
  تبلیغات
جدیدترین اخبار
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic