شکرگزاری_سلامت روح و جسم

| زکات علم نشر آن است

شکرگزاری شکرگزاری
قرآن آنلاین
آموزش اقسام نمازها
ادعیه و زیارت نامه ها
آشپزی به سبک شکرگزاری
 تازه های فرهنگ و معارف



 تازه های پزشکی


  •    بررسی 3 نوع شایع درد در ناحیه شکم
  •    برای تقویت قدرت بینایی خود، این نکات را هرگز فراموش نکنید!
  •    ارتباط عجیب ما بین کم‌خونی و ابتلا به آلزایمر
  •    توصیه‌های عصرانه‌ای مهم برای روزهای گرم و سرد سال

 تازه های روان شناسی



 تازه های دندان پزشکی



  آمار

مطالب درج شده تا به این لحظه: عنوان
جدیدترین به روز رسانی:

 پراکندگی جغرافیایی

Free counters!
نرم
سامانه

شکرگزاری

لطفا بدون سحری روزه نگیرید


 نویسنده: میلاد عابدینی   انتشار: جمعه 13 تیر 1393، 16:31

چاقی و لاغری| پزشکی| تغذیه| بخش ویژه ماه مبارک رمضان |


روزه-ماه-حلال-ماه-عکس-ماه-رمضان-روزه-داری-والپیپر-عکس

در چشم بر هم زدنی یک هفته از روزهای پر برکت ماه مبارک رمضان گذشت، خوشا به سعادت کسانی که در این مدت از فضائل این ماه حداکثر استفاده را برده و با بهره گیری از سرچشمه های زلال معرفت الهی نفس خود را برای باقی روزهای سال آبدیده کرده اند.
ما نیز در شکرگزاری باری دیگر قصد داریم توصیه ی تغذیه ای جدیدی را در ارتباط با شرایط روزه داری ارائه نماییم، به امید آن که بتوانیم قدم کوچکی در پاسداشت این سنت حسنه برداشته و تحمل محدودیت های تغذیه ای مربوط به آن را برای شما تسهیل نماییم.

متاسفانه برخی از افراد بنا به دلایل گوناگونی بدون صرف وعده سحری اقدام به گرفتن روزه می کنند بدون آن که بدانند با این کار لطمات انکار ناشدنی را به سلامت بدن خود وارد می نمایند، نا گفته پیداست این جسم امانتی از جانب خداوند مهربان در دستان ماست و آسیب رساندن به آن به حتم امری نکوهیده و ناپسند به شمار می آید در همین زمینه آقای دکتر  فرزاد بابایی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، با اشاره به میزان حرارت بالای روزهای تابستان و مصادف شدن با ایام ماه مبارک رمضان، نیاز بدن را به آب بالا دانسته و به افراد توصیه می کنند:
در فاصله زمانی ما بین افطار تا سحر نیاز آبی بدن خود را با مصرف آب، مایعات و نوشیدنی‌ها برطرف و سعی کنید میزان زیادی از سبزیجات و میوه‌ها را به منظور نگهداری آب در بدن خود مصرف کنید.

دکتر بابایی با خاطر نشان نمودن این نکته که گوشت‌ ها و مواد پروتئینی و چرب نیاز آبی بالایی دارند، تصریح می کنند:
با توجه به تعریق زیاد در افراد روزه دار به دلیل گرمای هوا در فصل تابستان، بهتر است اشخاص تا حد امکان از مصرف این نوع مواد در وعده سحری خود دوری کنند.
همچنین بهتر است از خوردن مواد کنسروی و با میزان نمک بالا اجتناب نمایید، زیرا مصرف این خوراکی ها به دلیل این که حالت تعریق را در بدن انسان افزایش می دهند، در گرمای هوا اختلال کم آبی را در بدن به وجود آورده و در نهایت بدن برای متابولیسم طبیعی خود با کمبود آب روبرو خواهد شد.

همان طور که در بالا نیز اشاره نمودیم روزه داری بدون صرف سحری، سلامت انسان را به خطر خواهد انداخت، این متخصص تغذیه نیز با تایید گفته های ما می افزاید:
توصیه می شود روزه داران در برنامه غذایی افطار تا سحر خود حتما 6 گروه مواد غذایی را گنجانده و تا حد امکان از مصرف غذاهای سرخ شده، کنسروی، شور و... دوری نمایید، در ضمن بهتر است  وعده‌های افطار و شام خود را یکی نکنید، زیرا وارد نمودن حجم زیاد مواد غذایی بدنتان را با شوک مواجه می‌کند، از همین رو توصیه می شود افطار خود را با خوراکی ها سبک تر و با مایعات گرم مانند آب جوش، شیر گرم به همراه چند عدد خرما آغاز کنید.

در مطالب پیشین شکرگزاری با اشاره به باور نادرست برخی از افراد مبنی بر با روزه داری می توان لاغر شد و چاقی خود را درمان کرد، صحبت کرده بودیم، باوری که دکتر بابایی نیز بر نادرست بوده آن صحه گذاشته و اذعان می کند:
به هیچ عنوان از ایام ماه مبارک رمضان برای لاغر شدن استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که حذف وعده سحری می تواند بدن را با آسیب های جدی مواجه نماید، در حقیقت روزه داری بدون صرف وعده سحری متابولیسم بدن انسان را با افت عملکرد مواجه می کند، در این زمینه شاید این گونه به نظر برسد که روزه داری بدون صرف سحری باعث کاهش وزن و لاغری می شود، این در حالی است که در چنین وضعیتی ممکن است تا پایان ماه حدود 2 کیلوگرم وزنتان کاهش یابد، اما در نهایت 3 کیلوگرم به وزن شما اضافه خواهد شد.


یکی از پرتکرار ترین سوالات پزشکی مطرح شده در ایام ماه مبارک رمضان این است که در افطار و سحر چه مواد غذایی را خورده و از کدام گروه از خوراکی های صرف نظر کنیم، دکتر بابایی در این زمینه تصریح می کند:
از مصرف زیاد شیرینی جات و زولبیا و بامیه اجتناب کنید و به جای آن ها مواد غذایی طبیعی مانند سمنو، شله زرد، فرنی و... را در برنامه غذایی افطار خود وارد نمایید.
یادآوری: توصیه های مهمی که پیش از خرید زولبیا و بامیه بایستی آن ها را رعایت نمایید.

اگر خدای ناکرده دچار بیماری خاصی بوده و برای گرفتن روزه مردد هستید که آیا روزه داری سلامت شما را به خطر می اندازد یا خیر بایستی از طریق مشاوره با پزشکان و کارشناسان و انجام چکاب های مربوطه از این موضوع با خبرشوید.
به نقل از ایسنا این کارشناس تغذیه با بیان این که مبتلایان به بیماری‌های خاص نمی‌توانند روزه بگیرند، یادآور شد شاید این گروه از افراد با رعایت نکاتی بتوانند به روزه داری خود با صلاح دید پزشک ادامه دهند، بنابراین توصیه می‌شود در این باره با پزشک متخصص خود مشورت کنید.








نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نرم
سامانه
  جدیدترین مطالب
 همیاری
تنها با یک کلیک شکرگزاری را در گوگل محبوب نمایید


  گشایش
هم اکنون چند صلوات را برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) می فرستید؟










  اشتراک مطالب
جهت دریافت روزانه مطالب آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نمایید

Delivered by FeedBurner




ویزیت رایگان_درمان رایگان بیماری ها
  دوستان
  تبلیغات
جدیدترین اخبار
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic