شکرگزاری_سلامت روح و جسم

| زکات علم نشر آن است

شکرگزاری شکرگزاری
قرآن آنلاین
آموزش اقسام نمازها
ادعیه و زیارت نامه ها
آشپزی به سبک شکرگزاری
 تازه های فرهنگ و معارف



 تازه های پزشکی


  •    بررسی 3 نوع شایع درد در ناحیه شکم
  •    برای تقویت قدرت بینایی خود، این نکات را هرگز فراموش نکنید!
  •    ارتباط عجیب ما بین کم‌خونی و ابتلا به آلزایمر
  •    توصیه‌های عصرانه‌ای مهم برای روزهای گرم و سرد سال

 تازه های روان شناسی



 تازه های دندان پزشکی



  آمار

مطالب درج شده تا به این لحظه: عنوان
جدیدترین به روز رسانی:

 پراکندگی جغرافیایی

Free counters!
نرم
سامانه

شکرگزاری

از سیر تا پیاز بایدها و نبایدهای روزه داری


 نویسنده: میلاد عابدینی   انتشار: سه شنبه 10 تیر 1393، 18:22

چاقی و لاغری| دیابت| پزشکی| تغذیه| بخش ویژه ماه مبارک رمضان |


ماه-رمضان-تغذیه-اعمال-کارها-دیابت-روزه-داری-والپیپر-عکس-طرح-گرافیکی

روزه داری و انجام عبادات هیچ گاه به منزله بی تحرکی و استراحت مطلق به حساب نمی آید، اما با توجه به شرایط بدنی فرد روزه دار و صد البته از آن جهت که ماه رمضان امسال در فصل گرم تابستان واقع شده است،  بایستی اصولی و با رعایت توصیه های پزشکی در زمان و شرایطی مناسب اقدام به ورزش کردن نمایید .
بنا به گفته آقای دکتر سعید حسینی متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی تهران ، مناسب ترین زمان برای ورزش کردن در ماه مبارک رمضان 90 دقیقه پس از افطار و صرف  غذا است، زیرا چنانچه  زودتر شروع به ورزش کردن نمایید، فرآیند خون رسانی همزمان به عضلات و دستگاه گوارش باعث وارد شدن فشار به قلب شده و باعث بروز  مشکلاتی برای شخص می شود.

این متخصص در ادامه افزود: برای این که پس از گذشت مدت زمان طولانی گرسنگی و تشنگی معده آمادگی پذیرش غذا را داشته باشد، به افراد روزه دار توصیه می‌کنیم برای افطار در ابتدا  یک نوشیدنی ولرم مصرف کنند، زیرا  در صورت استفاده از نوشیدنی‌های سرد معده منقبض شده و شخص  را دچار مشکلات فراوانی می کند.
در همین راستا  روزه داران در وعده افطار همچون صبحانه، چای، شیر یا آب ولرم در کنار پنیر و سبزی و یا کمی سوپ گرم خورده و پس از گذشت 1.5 الی 2 ساعت، وعده شام را سبک میل نمایند. در ضمن این گروه از افراد بایستی  انواع  مواد غذایی شامل لبنیات، غلات، سبزی ها و میوه های تازه و همچنین گوشت‌ها را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

شایان ذکر دکتر حسینی ماه رمضان را فرصت مناسب کم نمودن وزن برای کسانی که از وزن بالای خود رنج می برند می داند و تصریح می کند: شخص  روزه دار چنانچه  دارای وزن بالایی باشد بایستی بخش بیشتری از پروتئین و چربی را در وعده افطار استفاده نماید، زیرا در این حالت سیری طولانی‌تری خواهد داشت و کربوهیدرات‌ها را نیز به وعده سحر موکول نماید.
گفتنی است  این اشخاص با روزه گرفتن می‌توانند عادات غذایی نامناسب خود را اصلاح کرده و با درمان چاقی به تناسب اندام دست یابند.
گاهی اوقات وجود اضطراب در انسان باعث پرخوری می گردد که در این حالت نیز ماه مبارک رمضان و روزه داری می تواند اثرات مثبتی را بر روی سبک زندگی این افراد گذاشته و استرس را از آن ها دور نماید.
در این بین آن دسته از افرادی که  لاغر و بی اشتها هستند و همچنین جوانان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می‌گیرند، نیز برای این که انرژی بیشتری دریافت نمایند کربوهیدرات‌ها را به وعده افطار خود موکول کنند چرا که هضم و جذب این مواد با سرعت انجام گرفته و آن‌ها زودتر احساس گرسنگی خواهند کرد و از آن جایی که فرصت بیشتری برای خوردن وعده‌های غذایی تا سحر دارند، مشکلی پیش نخواهد آمد.

اما افرادی که در طول مدت روزه داری احساس گرسنگی می کنند بایستی  چربی و پروتئین برنامه غذایی خود را به وعده سحری منتقل نموده و میوه و سبزی بیشتری مصرف کنند زیرا در این حالت شخص احساس سیری بیشتری کرده و حس گرسنگی در آنان تقلیل می یابد.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار، قهوه، چای پر رنگ برای روزه داران بسیار مضر بوده و مصرف تنقلات شیرین همچون زولبیا و بامیه به علت انرژی بالا و چربی فراوان باعث ایجاد مشکلات گوارشی برای این عزیزان می گردد و از همین رو از مصرف بیش از اندازه آن‌ها بایستی اجتناب نمایید.
یادآوری: توصیه های مهمی که پیش از خرید زولبیا و بامیه بایستی آن ها را رعایت نمایید

به جای نوشیدنی های فوق می توانید دوغ بنوشید زیرا تعریق زیاد در این ماه گرم، باعث می‌شود روزه داران املاح زیادی را از دست دهند که مصرف نوشیدنی دوغ در وعده شام و سحر باعث جبران کمبود این املاح خواهد شد.


روزه داری بیماران دیابتی

به گزارش شکرگزاری این متخصص تغذیه درباره بیماران مبتلا به دیابت و روزه گرفتن آن ها به ایسنا گفت:  در ایران آمار افراد دیابتی بسیار بالاست و در این بین فقط  بیمارانی می‌توانند روزه بگیرند که قند خون خود را خوب کنترل کرده باشند و باید به یاد داشته باشید که در صورت بیشتر بودن میزان قند خون بیمار مبتلا به دیابت  از 160 ، در گرفتن روزه با مشکل روبرو خواهد شد .

چنانچه بیمار دیابتی وعده‌ی غذایی را خودسرانه قطع نماید ولی دارو استفاده کرده باشد، بعید است که بتواند روزه بگیرد زیرا این داروها موجب افت قند شده و در بدن فرد اختلالاتی را ایجاد می کنند.

بنابراین اشخاص مبتلا به این عارضه بایستی  برای روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنند تا زمان مصرف داروها را تغییر داده و با مشورت کارشناس تغذیه برنامه غذایی مناسبی را تنظیم و دریافت نمایند.

از عوارض افت سطح قند خون می توانیم که بروز عرق سرد، بی حالی بیش از اندازه و تاری دید اشاره کنیم که روزه دار ممکن است با ادامه این نشانه ها به حالت کما رود، از این رو باید با بروز اولیه این علائم، بدون فوت وقت  از آب قند و یا چند عدد خرما و حبه قند استفاده نمایید.
دکتر حسینی با بیان این نکته که تمامی بیماران از جمله اشخاصی که به زخم معده یا سنگ کلیه مبتلا هستند، توصیه می کنیم جهت گرفتن روزه حتما با پزشک خود مشورت نمایند، صحبت های خود را پایان دادند.






نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


نرم
سامانه
  جدیدترین مطالب
 همیاری
تنها با یک کلیک شکرگزاری را در گوگل محبوب نمایید


  گشایش
هم اکنون چند صلوات را برای تعجیل در فرج امام زمان (عج) می فرستید؟










  اشتراک مطالب
جهت دریافت روزانه مطالب آدرس پست الکترونیکی خود را وارد نمایید

Delivered by FeedBurner




ویزیت رایگان_درمان رایگان بیماری ها
  دوستان
  تبلیغات
جدیدترین اخبار
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic